Asbestattest binnenkort verplicht bij verkoop

Vastgoednieuws

Asbestattest binnenkort verplicht bij verkoop

3 mei 2022

De kogel is door de kerk: het Vlaams Parlement besliste zopas dat een asbestattest verplicht wordt bij verkoop vanaf 23 november 2022. Voor verhuur werd het attest niet verplicht.

Een asbestattest bekom je door een asbestinventarisatie van een gebouw te laten vaststellen door een gecertificeerd asbestdeskundige. Het beschrijft welke materialen of bouwonderdelen in het gebouw asbest bevatten, wat de staat ervan is en of het veilig kan beheerd of verwijderd worden.  

Dit attest is verplicht vanaf 23 november voor woningen gebouwd voor 2000. Het attest zal 10 jaar geldig zijn, tenzij het pand asbest bevat in minstens één asbesthoudend materiaal: dan kan deze duur ingekort worden tot 5 jaar.  

Bij appartementsgebouwen zullen er twee attesten gevraagd worden: één van de gemeenschappelijke delen en één van de woongedeelten. Het attest voor de gemeenschappelijke delen wordt echter pas verplicht vanaf 1 januari 2025.  

Vragen? Vraag raad aan je makelaar. 

Maak samen met ons jouw verhaal