Malines | FAQ | Welke attesten om een woning te verkopen
Wanneer je een eigendom wil verkopen, komt daar heel wat bij kijken: foto’s maken, bezoeken regelen, de nodige documenten aanvragen en verzamelen, … Welke documenten zijn nu eigenlijk verplicht bij de verkoop van je woning of appartement? Hieronder maakten we voor jou een duidelijk overzicht.
Asbestinventarisatietattest of asbestattest
Dit is een rapport waarin uitgelegd staat, in welke staat en mate er asbest aanwezig is in het gebouw. Dit attest is verplicht voor woningen of appartementen gebouwd of verbouwd voor 2001. Het attest wordt opgemaakt door een gecertificeerd asbestdeskundige. Om het verslag op te maken komt de deskundige ter plaatse en neemt indien nodig enkele staalnames die naar een labo gestuurd worden. Of er asbest aanwezig is heeft geen invloed op of je al dan niet je eigendom mag verkopen. Het belangrijkste is dat het vastgesteld werd. Onrechtstreeks zal dit wel invloed hebben op de verkoopprijs – rekening houdend met eventuele vernieuwingen.
Let op: Zonder asbestattest kan er geen koopovereenkomst getekend worden.
Keuringsattest van de elektrische installaties
De elektrische keuring is een controleverslag van de elektrische installatie van een woning. Het attest is voor elke woning verplicht. Het is niet verplicht om conform keuringsattest af te leveren voor verkoop, maar het verslag moet er wel zijn. Wel is de koper verplicht het pand opnieuw naar de huidige veiligheids- en energienormen te vernieuwen om hierna een nieuwe keuring te laten uitvoeren en goedkeuring te krijgen, de vastgestelde termijnen hiervoor zijn respectievelijk 12 of 18 maanden na het verlijden van de akte, afhankelijk van de opmaak van keuringsattest.
In uitzonderlijke gevallen kan er beslist worden om geen keuringsattest af te leveren bij verkoop bv. wanneer de koper verklaart dat hij de woning of de installatie volledig gaat vernieuwen of afbreken. Deze verklaring zal dan mee worden opgenomen in de verkoopovereenkomst.
Keuringsattest zonnepanelen
Indien de verkochte woning voorzien is van zonnepanelen dient er eveneens een controleverslag van de PV installatie worden afgeleverd.
EPC
Het energieprestatiecertificaat of EPC is een verslag waarin vastgesteld wordt hoe energiezuinig – of onzuinig – een woning of appartement is. Dit gebeurt door middel van een score van A+ tot F. Hoe hoger de score, hoe minder energie het pand gebruikt, des te beter het certificaat. Deze score heeft vanzelfsprekend een relatief grote invloed op de verkoopprijs.
In het geval het een verkoop betreft van een mede-eigendom, bv een appartement in een appartementsgebouw dient er tevens ook een EPC gemene delen te worden afgeleverd.
Postinterventiedossier
Het postinterventiedossier of PID is verplicht bij elke verkoop van een woning of appartement in Vlaanderen waarvan de bouw is begonnen na 1 mei 2001, of waaraan werken zijn uitgevoerd sinds 1 mei 2001 door één of meerdere aannemers. Het is een rapport waarin alle informatie verzameld staat over de structuur en veiligheid van een gebouw en is bedoeld als bescherming voor de nieuwe eigenaars die eventueel werken gaan uitvoeren. Het dossier bevat onder andere plannen en tekeningen van de structuur van het gebouw en de technische installaties, plaatsing van gas- water en elektriciteitsleidingen, contactgegevens van een eventuele aannemer of architect, facturen, keuringsattesten, enz …
Stookolietankcertificaat
Verwarm je je woning met mazout? Dan ben je ook verplicht een stookolietankkeuring voor te leggen bij verkoop. Is er op het eigendom nog een stookolietank aanwezig die niet meer in gebruik is dan is het wettelijk verplicht om deze deskundig buiten dienst te laten stellen. De firma die hiervoor instaat zal hiervan een saneringsattest of een attest van buitendienststelling opmaken. Dit attest moet worden afgeleverd bij verkoop.
Bodemattest
Ook een bodemattest is verplicht bij verkoop. Het is een attest dat meer informatie geeft over – zoals het woord het zelf al zegt – de bodem. Of de grond verontreinigd, opgespoten, vervuild of helemaal gezond is, vind je terug in het bodemattest.
Stedenbouwkundige inlichtingen
Wanneer je je woning verkoopt ben je verplicht stedenbouwkundige informatie ter beschikking te stellen. Dit is informatie over eventuele bouwovertredingen, vergunningen, de ligging en de bestemming van het goed en verkavelingsvoorschriften. De info verwerkt in een attest wordt afgeleverd door de gemeente en is één jaar geldig. Indien een eigendom opnieuw vervreemd wordt binnen dat jaar, is er wel een nieuw attest nodig. Het attest kan maar één keer gebruikt worden.
Kadastraal uittreksel
Dit is een uittreksel dat alle kadastrale perceelgegevens zoals de oppervlakte, soort van het pand, kadastrale inkomen etc. weergeeft.
Watertoets
Ligt je eigendom in overstromingsgevoelig gebied, of niet? Als verkoper (en bovendien ook als verhuurder) van vastgoed ben je verplicht je potentiële koper in te lichten wanneer het pand of de grond in een afgebakend overstromingsgebied ligt.
Inlichtingen syndicus
In het geval het een verkoop betreft van een mede-eigendom, bv een appartement, een studio of een staanplaats in een appartementsgebouw, dat beheerd wordt door een syndicus dienen de inlichtingen afgeleverd door de syndicus worden opgevraagd. Deze inlichtingen omvatten onder meer;
- De verslagen van de algemene vergaderingen van de laatste 3 jaar, een verklaring van de syndicus of er al dan niet lopende geschillen zijn, of er achterstallen zijn, de balans, de afrekening van het aandeel in de gemene delen.
Huurcontract
In het geval de verkochte woning verhuurd is op moment van verkoop is het uiteraard evident de koper op hoogte wordt gesteld over het lopende huurcontract en alle modaliteiten met betrekking tot het huurcontract, zoals de waarborg, de plaatsbeschrijving, de registratie van het huurcontract, enz…